Aardbeien onderzoek

De opa en oma van Cyril hebben een aardbeibedrijf in Diepenbeek. We gingen er op bezoek omdat Juliette J. en Loreen een projectje maken over aardbeien.

We kregen een rondleiding. Eerst gingen we naar de kappen. Dat zijn plastic tunnels waarin de aardbeien het lekker warm hebben. Ze hebben niet alleen warmte en licht nodig maar ook water. Een aardbei bestaat voor 90 procent uit water, het is water met een lekker smaakje.

Het water komt uit buizen waar gaatjes in zitten. Ze verzamelen regenwater in een groot rond “zwembad” of vijver. Er kan 700 000 l water in. De computer meet hoe vochtig de grond is en beslist hoeveel en wanneer er water moet worden gegeven. Nu krijgen de plantjes een half uur per dag water. Dan wordt er 5000l water verdeeld. Als de vijver leeg is, pompen ze water op uit de grond.

De grond tussen de rij planten is bedekt met stro. Zo kan het onkruid niet groeien, de aardbeien kunnen zacht en proper liggen en de plukkers zitten zachter en minder vuil.

Tussen de planten is plastic. Als de zon erop schijnt, wordt de plastic warm en die geeft warmte af aan de plantjes. Waardoor ze sneller groeien. De plastic houdt ook het onkruid tegen.

Aardbeien zijn hele speciale plantjes want ze hebben pitjes van buiten in plaats van binnen. Je kan ze niet zaaien. De aardbeien krijgen scheuten en die kan je opnieuw planten.

Er stond een bijenkorf. De bijen gaan naar de bloemen. Ze willen de nectar want daar maken ze honing van. Daardoor brengen de bijen per ongeluk stuifmeel op het vruchtbeginsel. Als dat gebeurt, kan de bloem een aardbei worden. Het vruchtbeginsel is wit en wordt groen, steeds dikker en daarna rood. Dan kan je ervan smullen!

Er waren ook veel aardbeien met gaatjes in. De vogels en slakken vinden aardbeien ook lekker. De muisjes komen smullen van de zaadjes.

Als je aardbeien plukt, moet je zorgen dat je geen deuken maakt, je moet de aardbei van onder en van boven vastnemen met twee vingers en dan een knikje geven.

Ze vinden niet makkelijk plukkers want het is zwaar werk. Je zit de hele tijd op je knieën. Vaak komen er mensen uit andere landen plukken, bv. uit Polen, Litouwen, ….

Ze hebben er wat op gevonden om het plukken te vergemakkelijken. Ze planten de aardbeien in potten op een hoge stelling. De aardbeien worden op een touw gelegd en de blaadjes leggen ze op een hoger touw. Dus dan moet je niet meer op je knieën zitten en je ziet de aardbeien goed.

Ze stoppen de plantjes in de frigo. Doordat het er 2°C is, denken de plantjes dat het winter is. Zo kunnen ze die later planten en hebben we van april tot kerstmis aardbeien om te eten.

Als de aardbeien geplukt zijn, sorteren ze die op grootte. Zo worden ze verdeeld in groot, klein, 2de keuze, voor confituur en rot.

Ze verkopen een deel in de automaat, een deel in de hangaar en een deel op de veiling aan winkels.

We hebben zelf aardbeien mogen plukken en PROEVEN! Ze waren de allerlekkerste, verste aardbeien!

Dank je wel dat we op bezoek mochten komen!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait